Thursday, 27 March 2014

~Syukur~


Assalamualaikum...

Ni saje je aku nk conteng2 myblog ni (padahal boring..hehe..)..bile duk sorg2 mcm ni tringat balik kate2 mak mertua aku.."mek syukur doh adik we (myhusben) kije gini..dulu gk kijo kokse2..sapa ade org tanye ade org dale ko dpt kijo ni?..syukur dooh doh..Allah atur comey doh.."..terngiang2 ag suare mek aku..bilo tringt ni trus tngok umah aku (perkakas dlm umh) dlu ade peti, tv je..sekrg dah bertambah sedikit demi sikit..kete (biar buruk pun..hehe..), moto..syukur dooh doh..alhamdulillah..setiap hari ade je rezeki dr suami aku..dpt kijo jauh2 n dpt elaun makan..pastu suami aku bru je setahun kerja n dpt markah tuk kerje die 3.6..3.6 tu da kire byk dah..sapa kn ade kwn2 yg kerja lame jeles dgn myhuby..alhamdulillah rezeki kami..n myhubby akn dpt bonus 2 kali gaji pd bulan 7 ni..syukur sgt..thanks ALLAH ats pemberian ni..

Sepanjg kami kawin (dlm 7 bln) ni alhamdulillah..susah senang kami lalui bersame..malah kasih kami setiap hari makin mekar..harap kekal sapa ke jannah..bilo tengok suami tido..aku usap rambut die n berkata " ya
ALLAH jdknla suami aku suami yg soleh..dpt bimbing aku & zuriat2 kami nanti..aamiin"..blh d katekan setiap hari myhuby suke usik aku..men kejar2..ya ALLAH bahagiakn kami sapa jannah..aamiin..

aku syukur sgt2 dpt knl suami aku..dan dia la jodoh aku yg tlh tercatat di loh mahfuz,,thanks ALLAH..setiap minggu mesti myhubby nk bwk aku kuar jln2..die taw aku sunyi duk kt umh ni..ag 1 tiap kali ari pasar mlm..mesti dio msg siap2 kt aku..suh bersiap nk p psr mlm..die taw aku skrg masih bersedih ats pe yg kami lalui..thanks hubby coz fahami hati mama..huhu..

2ari yg lepas hubby aku demam..sepanjang usia perkahwinan kami hubby aku xpernah demam seteruk ni..tp mlm tu bdn die pns sgt..tp die xckp..die senyap je..aku taw die xnk susah kn aku..aku tersedar kul 4 pagi & sentuh bdn die..teramat pns..aku pege dahi die..sambil berkate "ya ALLAH abg demam"..dia angguk..kesian sgt tngok muke die ketike tu..aku bangn n jelo dahi die..sambil berdoa ya ALLAH sembuhkanla suami aku ni dr demam n hindarilah suami ku ni dr segala penyakit..biarla kami jalani kehidupan ni dgn kebahagiaan sapa jannah..aamiin..

pak mertua aku plk selalu ckp kt aku " ayoh suko tngok ma dgn adik we..bahagio sgt..kalu gini ma laye adik, insha Allah syurga menanti ma..aamiin..thanks ayoh..

haha..mesti korg rase nk muntah kn bce semua ni..hehe..kalu ase nk mutoh p toilet cpt2..:P

menunggu myhubby blik kije nk kuar jln2 p kokdiang..umh kak ipar aku..:)

sekarang time to honeymoon..:)

assalam..:)

Friday, 7 March 2014

~Rahmat ALLAH di sebalik keguguran~


Assalamualaikum

Pepagi mcm ni..mate xleh nk lelapkn ag..fuh!..alamknye mlm je jd musang & pg tdo je manjang sapa tngh ari..truk sgt aku nih!!..hehe..entry ni jaz aku nk paste je kt sini..nnti leh bce & so tenang sikit diri aku nih..

entry dr Dr azwan..


Ramai pembaca yang memberitahu perasaan sedihnya kerana baru sahaja keguguran cahaya mata. Ada yang baru kahwin dan keguguran, ada juga yang sudah lama inginkan anak tetapi akhirnya keguguran. Tentulah perasaan sedih yang teramat sangat kerana mengalami keadaan tersebut.

Izinkan saya berkongsi pendapat saya di dalam hal ini.

Memang benar bahawa masalah keguguran ini banyak faktornya.

Apabila seseorang ibu mengalami keguguran, ada yang menyalahkan makanan. "Ini tentu sebab makan ayam penyet atau empel sapi kat Restoran Wong Solo, Kg Baru lah ni", kata suami si Polan apabila diberitahu isterinya baru sahaja mengalami keguguran.

Dalam budaya melayu ada yang menyalahkan buah-buahan atau sayur-sayuran. Yang paling popular ialah nanas kerana sifatnya yang tajam. Sejauh mana kebanarannya saya tidak tahu kerana tiada kajian saintifik dijalankan yang terhadap nanas. Maknanya, kalau puan-puan nak elakkan maka elakkan lah.

Saya pernah mendapat panggilan yang menyatakan bahawa beliau mengandung (luar nikah) dan ingin menggugurkan anaknya. Telah banyak kali cuba termasuk memakan nanas tapi tak berjaya, oleh itu dia mahu mencuba ubat pula. Seperti yang saya biasa jawab, saya tak buat itu semua sebab saya orang Islam. Nenas pada saya, cara yang paling tidak berkesan untuk menggugurkan kandungan.

Secara amnya, ada banyak sebab terjadinya keguguran. Trauma seperti jatuh motor atau kemalangan boleh menyebabkan keguguran, penyakit kronik seperti kencing manis, penyakit genetik atau autoimun, pintu rahim yang lemah, racun, ubat-ubatan, pembedahan ketika mengandung, demam tinggi akibat jangkitan kuman sehingga lah ke stress juga boleh menyebabkan keguguran.

Terdapat seorang sahabat saya yang bertugas sebagai doktor semasa houseman, beliau mengalami keguguran sebanyak 3 kali berturut-turut sepanjang bertugas. Akhirnya beliau terpaksa mengambil cuti ketika awal mengandung untuk mengurangkan stressnya. Alhamdulillah beliau selamat melahirkan zuriat.

Pada hakikatnya, menyalahkan sesuatu penyebab sebagai sebab utama keguguran adalah sukar kerana setiap individu manusia adalah unik penciptaannya.

Berbalik kepada masalah keguguran itu tadi. Allah menjadikan sesuatu perkara ada hikmahnya.

Allah menyebut di dalam firmanNya, "Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.", surah Al-Baqarah ayat 216.

Ayat ini membicarakan tentang Allah mengetahui tentang perkara yang tersirat dan tersurat. Di sebalik ujian yang diturunkan pasti ada hikmah disebaliknya. Yang penting kita berfikir tentang ujian ini dan bersabar.

Tahukah anda, bahawa 90% daripada fetus (anak) yang CACAT yang terbentuk di dalam rahim akan gugur? Ini termasuk penyakit genetik seperti Down's Syndrome. Maknanya, sekiranya fetus yang terbentuk itu tidak sempurna sifatnya, kurang genetiknya, cacat pembentukannya, maka kemungkinan tinggi ia tidak akan dilahirkan dan akan keluar sebagai keguguran.

Ini adalah hikmah yang besar tuan-puan. Cuba bayangkan kalau Allah membenarkan kesemua fetus yang cacat ini lahir ke dunia. Apakah yang akan berlaku? Sehinggakan yang sempurna pun Allah jadikan, ada yang dicampak di tong sampah menjadi makanan anjing, ulat dan semut.

Sudi saya mengingatkan di sini, sekiranya ada keguguran, maka ingatlah Allah selalu yang ini mungkin satu ujian daripada Allah dan pada masa yang sama ia adalah Rahmat Allah yang besar kepada manusia.

Allah tahu, sekiranya anak yang lahir itu tidak sempurna sifatnya, kita pasti akan tidak tertanggung ujian yang Allah beri. Oleh itu, di sebalik tangisan, kekecewaan dan kekesalan, adalah lebih baik berdoa agar diberikan Allah yang lebih baik dan sempurna.

Lagi satu, Apabila kita mengandung tetapi keguguran, ini menunjukkan bahawa puan-puan boleh mengandung dan tak mengalami primary infertility iaitu kemandulan. Ini terutamanya kepada mereka yang sudah kahwin bertahun-tahun tetapi belum mengandung. Maknanya, peluang puan-puan untuk menimbang cahaya mata masih ada. Ramai yang saya terjumpa sukar mengandung bertahun-tahun, tetapi selepas mengalami keguguran, beberapa bulan selepas itu, maka Allah mengurniakan sekali lagi peluang untuk menjadi ibu. Syukurlah...

Allah memberi ujian dan rahmatNya melalui banyak cara. Yang diuji dan teruji, pasti menerima ganjaran daripada Allah. Disebalik ujian pasti ada hikmah dari Nya.
Wallahu Alam.

xperlu menangis meratapi berminggu2..cukupla tuk beberapa ari je..aku org islam xdi ajar tuk xredha tuk time semua nih..tp biase la..org pompuan kn..mulut je ckp mcm tu..tp kdg2 sedih tu ade..aku xtipu diri aku..be honest..sapa skrg sedih tu ade ag!..allahuakabar!..

org lain duk sibuk2 cari kerja & da dpt kerje..aku??..

xperlu rase jeles dgn org len..biarla tu semua rezeki die..aku yakin rezeki aku akan dtg xlame ag..

ALLAH maha mendengar!..

semoga suatu ari nnti aku akan dpt pe yg kami impikan selame ni..be strong dear!..ingt!..ALLAH uji je ni..bile tringt semua ni..trus angkt tangan berdoa "ya ALLAH kuatkn la semngat hambamu ini"..aamiin ya rabbal alamin..





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...